Кожен, хто має автомобіль, мотоцикл чи скутер, рано чи пізно купує зарядний пристрій, або запозичує його у знайомих для підзарядки акумуляторної батареї. У транспортних засобах найчастіше встановлені свинцево-кислотні акумулятори з рідким або абсорбованим електролітом (AGM). У системах резервного електропостачання найчастіше використовуються гелеві акумулятори, які також потребують підзарядки. Тільки параметри заряду можуть значно відрізнятися від тих, які підходять для автомобільних акумуляторних батарей.
Користувачі часто мають на руках саморобні або найпростіші зарядні пристрої. Це викликає логічні питання: як зарядити гелевий акумулятор звичайним зарядним пристроєм? Чи можна використовувати кустарні та автомобільні прилади? Який допустимий струм заряду акумулятора гелю? Коротко пробіжимося з цих питань.
Чи потрібно використовувати спеціальний ЗП
Незважаючи на значні відмінності, акумуляторні гелеві батареї все ще є свинцево-кислотними. Тим не менш, заряджання акумуляторів гелів за допомогою звичайних зарядних пристроїв не завжди допустима. Якщо говорити про кустарні ЗП, то відповідь очевидна: їх не рекомендується використовувати для акумуляторів. Вони не тільки не мають достатньо "мозків" для контролю процесу заряду, їхня робота може становити небезпеку як для акумуляторної батареї, так і для навколишнього простору. Якщо хочете забезпечити тривалу роботу акумулятора, позбавтеся такого пережитка минулого, як саморобний зарядний пристрій.
Якщо йдеться про простий автомобільний зарядний пристрій, нехай і фабричний, слід уважно ознайомитися з характеристиками, що їм видаються. Гелеві акумулятори є найбільш чутливими до параметрів заряду серед усіх видів свинцево-кислотних АКБ. Струм і напруга повинні чітко відповідати параметрам, вказаним на етикетці. Що станеться, якщо заряджати гелеву АКБ у неправильний спосіб? При тривалому впливі завищених струмів, акумулятор може не впоратися з надлишком газів, що виділяються, і просто здується. Така батарея непридатна для експлуатації і має бути відправлена в брухт. Акумулятори AGM дещо краще справляються із цією проблемою, випускаючи гази через запобіжні клапани та просто втрачаючи рівень електроліту. Хоча і там можливе здуття. Тільки викликати його не так просто.
Тому найпростішим способом здійснити якісний заряд з нормальними параметрами без будь-якого контролю з боку це використовувати відповідний автоматичний зарядний пристрій.
Правильна зарядка акумулятора
Якщо Ви вирішили відмовитися від придбання відповідного зарядного пристрою, або такої можливості немає, доведеться думати про те, як правильно заряджати гелевий акумулятор.
Обов'язково слід дізнатися (за допомогою засобів індикації або вольтметра), яка напруга видає зарядний пристрій. Багато гелевих акумуляторів не допускають подачу на клеми напруги вище 14-14,5 вольт. Якщо пристрій видає більше і, при цьому, вбудованих засобів регулювання немає, слід відмовитися від заряду. Так, існує маса "народних" способів знизити вихідну напругу, але все це, як уже говорилося раніше, небезпечно.
Струм заряду зазвичай не повинен перевищувати десяту частину від ємності. Іноді допускаються вищі значення на початкових стадіях зарядки, але в міру поповнення рівня заряду струм повинен знижуватися до мінімальних значень. Усі допустимі значення заряду, як завжди, відзначені на етикетці будь-якої акумуляторної батареї. При використанні зарядного пристрою без "мозків" процес бажано контролювати. У разі відсутності засобів індикації контроль перетвориться на неприємну рутину.
Не варто втрачати пильність і при використанні розумних зарядних пристроїв. Багато ЗП мають різні режими роботи. Обов'язково на якомусь приладі знайдеться режим швидкого заряджання, коли на клеми подається підвищена напруга і, як наслідок, струм. Гелева акумуляторна батарея в такому разі може почати активно виділяти гази та здутися. Тому до подібних режимів варто ставитись з побоюванням. Куди краще виставляти режим, який виробники часто називають "зберігання". Даний режим, доступний багатьох розумних зарядних пристроях, передбачають заряд до невисокого напруги (13,2 - 14В). У такому режимі можна не тільки безпечно поповнити заряд, а й, наприклад, залишити АКБ на зберігання через непотрібність, підтримуючи високий рівень заряду. Добре режим зберігання, наприклад, реалізований в зарядному пристрої Auto Welle AW05-1204. Цей прилад автоматично переходить у режим зберігання. Полягає цей режим підняття напруги заряду до 13,2В, після чого прилад очікує саморозряд до 12,8В. Зафіксувавши це значення, акумулятор знову заряджається до 13,2В. Такий підхід позитивно позначиться терміні служби свинцево-кислотного акумулятора будь-якого типу.
Підведемо підсумок. Ніякого фокусу в правильній зарядці навіть найчутливіших акумуляторів гелю немає. Слід уважно ознайомитися з допустимими значеннями струму та напруги, та перевірити дані параметри у зарядного пристрою. Найбільш розумним рішенням стане правильний підбір розумного зарядного пристрою, який не тільки безпечно поповнить заряд акумулятора, але і своєчасно переведе його в режим зберігання, підтримуючи напругу на високому рівні до затребуваності. Існує маса зарядних пристроїв, які мають встановлені режими для заряджання саме гелевих акумуляторів. Використовуючи такий ЗП замість кустарного, Ви не лише звільняєте себе від необхідності контролювати процес, але й помітно продовжуєте термін служби батареї. Багато користувачів змушені замінювати акумулятор значно раніше заявленого терміну служби не тому, що батарея погана, а тому що експлуатація проводилася з порушеннями, і найчастішим порушенням є недотримання необхідних параметрів заряду.
Подскажите, если гелевая батарея 12 вольт 105 ампер/ч но 10 амперами не успевает зарядится и при выключениях света разряжается полностью... Если буду заряжать ее током в 20 ампер, что произойдет?
Заряжаться будет быстрее, но ресурс батареи будет уменьшаться.
Будь ласка підкажіть 2 гелеві аккумулятори з'єднані паралейно загальна ємність 280 Аh скільки ампер можна давати на зарядному 10 або 20 ?
Доброго дня. Підскажіть, якщо в мене ДБЖ видає максимум 13.6 В та струм до 15А, а зовнішня батарея LiFePO4 яка може прийняти 40А, то чи можу я паралельно поставити зарядний пристрій, зажививши його від 220 і додавати струм заряду ще 20 А та доводити акк до напруги 14.2 або 14.6 Вольт. Чи не зламаю я цим самим ДБЖ? І чи можлвий такий варіант? Якщо, то який зарядний пристрій порекомендуєте. Дякую.
Добрий вечір. В теорії можна. На практиці, не пробували. Є клієнти, які так робили, і казали що все добре.
Здравствуйте. А чем тогда зарядить гелеевый акум для скутера 12v 4ah 10hr или AGM на 3ah, если десятую часть тока им надо давать?
Здравствуйте.
Как вариант:
https://voltmarket.ua/zaryadnye-ustroistva/eurosportbbm/dnepra12v26a
или
https://voltmarket.ua/zaryadnye-ustroistva/masterwatt/azu0312a6vmoto
Здравствуйте!
Подскажите пожалуйста. На базе нет электричества. Только генератор. Также есть 19 гелевых аккумуляторов по 80А каждый для освещения 12 V последовательно соединены. . Какой зарядкой их нужно заряжать? Можно ли заряжать их двумя зарядками?
Спасибо!
Добрый день.
Ваша сборка батарей = 228 Вольт, 80 Ач.
Но чем ее заряжать - вопрос. Напряжение не стандартное.
В идеале - зарядное устройство 270 Вольт 8 Ампер. Но где такое взять, мы не подскажем.
Не понял только одного банки у гелевого нужно открыть
если заряжаете нормальным током, не нужно
Брат, у гелевых их вообще не нужно открывать, ты тупой?