Володіння автомобілем змушує користувача контролювати знос маси розхідників, щоб ті не підвели у невідповідний момент. На жаль, за всім встежити складно, і розхідники періодично дають збій. Нерідко це відбувається через принципову позицію самого водія на кшталт "ще послужить".
При всій різноманітності механічних та електронних вузлів, найчастіше автомобілісти не доглядають за акумулятором, який дає про це знати черговий морозний ранок, коли через холод падає струмовіддача АКБ і загусає масло, що заважає прокрутити електростартер. Щоб такого не допустити, потрібно контролювати стан акумулятора та періодично його заряджати, адже далеко не завжди генератор встигає компенсувати витрати на запалення протягом короткої поїздки. У зв'язку з вищесказаним зарядний пристрій є практично у кожного автомобіліста. А хто його не має - той знає, де запозичити.
Будь-яке електроустаткування бажано перевіряти перед експлуатацією. Особливо, якщо це ЗУ, яке може нашкодити АКБ. Тому дуже корисно знати, як перевірити зарядний пристрій автомобільного акумулятора.
Типи ЗП
Можливість перевірки зарядного пристрою підручними засобами (мультиметр) залежить від типу приладу. Які можуть бути варіанти?
- Трансформаторний зарядний пристрій. Це можуть бути як прилади, куплені за радянських часів і незадовго після них, так і саморобні кустарні зарядники. Трансформаторні ЗП є аналоговим блоком живлення, що складається всього з двох основних вузлів: понижувальний трансформатор 220 -> 12В, а також діодний міст, який потрібен для перетворення змінного струму на постійний. У хороших трансформаторних БП є також конденсаторний фільтр для перетворення напівхвиль в рівну пряму;
- Імпульсний зарядний пристрій. Принцип отримання шуканих 12В імпульсних ЗУ радикально відрізняється. Тут замість понижуючого трансформатора використовується імпульсний трансформатор, який має компактні габарити і вагу. Як результат, імпульсні зарядники за тієї ж потужності легші і менші. З погляду функціоналу це, як і трансформаторні аналоги, просто блок живлення з фіксованою вихідною напругою;
- Імпульсний автоматичний зарядний пристрій. Прилади даного типу часто називають розумними, тому що вони володіють не тільки широким функціоналом, що настроюється, але і багатостадійністю процесу зарядки. Тобто ЗП постійно змінює вихідні характеристики в залежності від поточного стану акумулятора та стадії заряду. Як правило, розумні зарядні пристрої оснащені багаторівневим захистом, який не дозволить нашкодити акумулятору навіть навмисно переплутавши клеми.
Перевіряємо зарядний пристрій
Ви хочете переконатися в сумісності вихідних характеристик акумулятора при першому заряді або просто хочете дізнатися, чому зарядний пристрій не заряджає акумулятор? У такому разі ЗУ слід перевірити.
Перше, що треба зробити під час перевірки зарядного пристрою – це виміряти напругу на його виході. Напруга зарядженого на 100% свинцево-кислотного автомобільного акумулятора становить 14,4В. Відповідно, треба переконатися, що вихід зарядного пристрою не перевищує цей показник. Дозволяється заряд навіть під напругою 15В, але у такому разі Ви ризикуєте перезарядити АКБ. Заряд такою напругою вважається нормальним для якісних зарядних пристроїв, які вчасно зупиняють процес заряду та переходять у режим зберігання. Кустарні та старі трансформаторні прилади, як правило, такої можливості не мають, тому користувач або повинен самостійно вчасно зупинити заряд, або знизити вихідну напругу до 14,4, якщо ЗУ дає таку можливість. Порівняйте виміряна напруга з тим показником, який відображають пристрої індикації зарядника. За наявності відхилень зробіть регулювання або майте на увазі;
Перевірте вихідний струм, підключившись амперметром у відповідному режимі у розрив ланцюга (умовно між “крокодилом” та клемою). Також порівняйте показники, які відображають вбудовані в ЗУ пристрої індикації за їх наявності та, за необхідності, здійсніть коригування. Максимально високий струм може свідчити про несправність акумулятора (внутрішнє коротке замикання, наприклад);
Це, в принципі, все, що потрібно, щоб переконатися у справній роботі зарядного пристрою. За відсутності мультиметра можна хіба що підключити 12-вольтову лампочку. Зверніть увагу, що подібні перевірки є актуальними лише для трансформаторних і звичайних імпульсних зарядних пристроїв.Розумні автоматичні ЗП зазвичай здійснюють діагностику перед початком заряду та вихідну напругу не видають. Єдиний виняток - це наявність режиму "зберігання", який перетворює розумне ЗУ на звичайний блок живлення з фіксованою вихідною напругою. У такому випадку описані вище кроки будуть актуальними і для автоматичного зарядника. Єдине, що можна зробити з розумним зарядним пристроєм - це звірити напругу та струм безпосередньо у процесі заряду шляхом їх виміру.
Якщо імпульсний зарядний пристрій не заряджає АКБ, зверніться до сервісного центру, оскільки для діагностики та ремонту потрібен спеціаліст. У разі трансформаторних ЗУ можна перевірити кілька базових елементів:
- Перевірте стан запобіжника, якщо такий є у складі ЗУ;
- Продзвоніть дроти омметром. Переконайтеся, що контакт між вилка -> плата та плата -> крокодил надійний;
- Продзвоніть діодний міст у режимі “діод” або омметром. Якщо міст є діодним складання, спершу доведеться розібратися в її висновках;
- Підключіть пристрій до мережі і перевірте, чи трансформатор видає необхідну знижену напругу (12В). Це змінний струм, тому виміряти потрібно в режимі AC;
- Спробуйте виміряти вихідну напругу діодів. На виході повинен бути постійний струм, тому перейдіть в режим DC.
Описані кроки легко може відтворити незнайома з електронікою людина. Так як трансформаторні БП дуже прості, швидше за все, Ви знайдете причину несправності. В інших випадках краще не ризикувати і віднести зарядний пристрій до сервісу, або купити новий прилад.
Как измерить мультиметром ПУЛЬСИРУЮЩИЙ ток десульфатирующего зарядного устройства кислотного аккумулятора? Необходимо зарядить батарею от бесперебойника на 7 А-ч низким током (ок. 0.7А). В наличии есть автоматическое десульфатирующее зарядное для автом. аккум. без возможности регулировки вручную и встроенных вольт- и амперметра, мультиметр, и проволочный резистор на 1 кОм для регулировки напряжения (тока)